Bilder-Galerie: Hurtigruten-Schiff der nahen Zukunft

Sea Zero Concept Ship for Hurtigruten Group

So könnte es aussehen

Die Hurtigruten Group hat aktuell ihr Konzept eines emissionsfreien Passagierschiffs vorgestellt. In der unter dem Projektnamen Sea Zero im März 2022 ins Leben gerufenen Initiative erarbeiteten die Hurtigruten Group, das Forschungsinstitut SINTEF sowie 12 maritime Partner dieses Konzept. Das Konsortium wurde mit der Entwicklung energie-effizienter und CO2-neutraler Lösungen beauftragt und liefert nun erste Ergebnisse. Es soll ein Schiff entwickelt werden, das schon in wenigen Jahren allen anderen Schiffen in Sachen Energie-Effizienz und Nachhaltigkeit voraus ist.

Im Einklang mit ihrem Fokus auf nachhaltigen Betrieb, der auf die norwegische Küste zugeschnitten ist, plant die Hurtigruten-Gruppe den Einsatz kleinerer, maßgeschneiderter Schiffe, die einen positiven Klima-Fußabdruck hinterlassen und weder auf See noch an Land Emissionen verursachen. Da das erste Schiff im Jahr 2030 fertig sein soll, plant das Unternehmen, seine gesamte Flotte auf emissionsfreie Schiffe umzustellen.

Die künftigen Schiffe von Hurtigruten Norwegen werden elektrisch sein und mit Batterien ausgestattet sein, die im Hafen aufgeladen werden. Durch die Kombination von 60-Megawatt-Batterielösungen mit Windtechnologie wird erwartet, dass das Schiff über zahlreiche Neuheiten und verbesserte Lösungen verfügt, die es heute auf Kreuzfahrtschiffen nicht gibt, darunter einziehbare Segel mit Sonnenkollektoren, Manöver mit künstlicher Intelligenz, gegenläufige Propeller und mehrere einziehbare Thrusters. Zu den weiteren Technologien gehören Luftschmierung, fortschrittliche Rumpfbeschichtung und proaktive Rumpfreinigung.

Der Batteriestand wird an den Außenseiten des Schiffes angezeigt, während die Brücke, auf der der Kapitän und die Besatzung das Schiff steuern, durch verbesserte KI voraussichtlich deutlich kleiner und einem Flugzeugcockpit nachempfunden wird.

Die drei einziehbaren, autonomen Flügelplattformen werden über 1.500 m² (16.146 ft²) Solarpaneele und eine Gesamtwindfläche von 750 m² (8.073 ft²) verfügen und im vollständig ausgefahrenen Zustand eine maximale Höhe von 50 m (164 ft) erreichen.

Hurtigruten Norwegen strebt an Bord seines ersten emissionsfreien Schiffes nach erstklassigem Gästekomfort und spektakulären Ausblicken. Eine stromlinienförmige Form führt zu einem geringeren Luftwiderstand, einem geringeren Energieverbrauch und einem höheren Passagierkomfort. Zusätzlich zum großzügigen Außenbereich ermöglichen vergrößerte Flächen mit speziellen Fenstern einen unvergleichlichen Blick auf die norwegische Fjord- und Küstenlandschaft.

Eine Schlüsselrolle bei der Minimierung des Energieverbrauchs sollen auch die Gäste spielen, indem sie mit Hilfe einer  interaktiven mobilen Ap  hochmoderne Kabinenlüftungen bedienen und ihren eigenen Wasser- und Energieverbrauch messen können.

Sea Zero ist nun in eine zweijährige Phase eingetreten, in der die vorgeschlagenen Technologien im Hinblick auf das endgültige emissionsfreie Schiff erprobt, getestet und weiterentwickelt werden. Die aktuelle Forschungs- und Entwicklungsphase konzentriert sich auf Batterieproduktion, Antriebstechnologie, Rumpfdesign und nachhaltige Praktiken, die den Energieverbrauch auf ein absolutes Minimum reduzieren.

Das neue emissionsfreie Schiff soll 135 Meter lang werden und über 270 Kabinen für 500 Gäste und 99 Besatzungsmitglieder verfügen. In der 130jährigen Tradition der Hurtigruten wird auch das neue Schiff über einen großen Frachtraum verfügen und auch Autos mitnehmen können.

Image Gallery: Hurtigruten ship of the near future – This is how it may look like

The Hurtigruten Group has just presented its concept of an zero emission passenger ship. In the initiative launched in March 2022 under the project name Sea Zero, the Hurtigruten Group, the research institute SINTEF and 12 maritime partners developed this concept. The consortium was commissioned to develop energy-efficient and CO2-neutral solutions and is now delivering first results. A ship is to be developed that will be ahead of all other ships in terms of energy efficiency and sustainability in just a few years.

In line with its focus on sustainable operations tailored to the Norwegian coast, the Hurtigruten Group plans to deploy smaller, tailor-made ships that leave a positive climate footprint and generate no emissions at sea or on land. With the first ship due to be ready in 2030, the company plans to convert its entire fleet to zero-emission ships.

Hurtigruten’s future ships will be electric and equipped with batteries that will be charged in port. Combining 60-megawatt battery solutions with wind technology, the ship is expected to feature numerous firsts and enhanced solutions not found on cruise ships today, including retractable sails with solar panels, artificial intelligence maneuvers, counter-rotating propellers and multiple retractable thrusters . Other technologies include air lubrication, advanced hull coating and proactive hull cleaning.

Battery levels will be displayed on the ship’s exterior, while – against die background of improved AI – the bridge where the captain and crew steer the ship is expected to be significantly smaller and more like an airplane cockpit.

The three retractable, autonomous wing platforms will feature 1,500 m² (16,146 ft²) of solar panels and a total windage area of 750 m² (8,073 ft²), reaching a maximum height of 50 m (164 ft) when fully deployed.

Hurtigruten Norway strives for first-class guest comfort and spectacular views aboard its first zero-emission ship. A streamlined shape results in lower drag, lower energy consumption and greater passenger comfort. In addition to the spacious outdoor area, enlarged areas with special windows allow an incomparable view of the Norwegian fjord and coastal landscape.

Guests will also play a key role in minimizing energy consumption by using an interactive mobile app to operate state-of-the-art cabin ventilation and measure their own water and energy consumption.

Sea Zero has now entered a two-year phase in which the proposed technologies will be tried, tested and further developed towards the final zero-emissions ship. The current research and development phase focuses on battery production, propulsion technology, hull design and sustainable practices that reduce energy consumption to an absolute minimum.

The new emission-free ship will be 135 meters long and have 270 cabins for 500 guests and 99 crew members. In the 130-year tradition of Hurtigruten, the new ship will also have a large cargo hold and will also be able to carry cars.

Image credit: VARD Design + Hurtigruten

Münz-Zeremonie für MSC WORLD AMERICA

MSC World Europa - Münz-Zeremonie

Am 31. Mai 2023 wurde auf den Chantiers de l’Atlantique im französischen Saint Nazaire die traditionelle Münz-Zeremonie für die MSC WORLD AMERICA gefeiert. Patinnen waren Silvia Turba von MSC Cruises und Séverine Blandin von den Chantiers de l’Atlantique.

Der Cruise Liner wird das zweite Schiff der World-Klasse und das dritte LNG-betriebene Schiff für MSC Cruises. Ablieferung der MSC WORLD AMERICA (IMO 9837432) ist für 2025 geplant.

Coin Ceremony for MSC WORLD AMERICA

On May 31, 2023, the traditional coin ceremony for MSC WORLD AMERICA was celebrated on Chantiers de l’Atlantique in Saint Nazaire, France. Godmothers were Silvia Turba from MSC Cruises and Séverine Blandin from Chantiers de l’Atlantique.

The cruise liner will be the second World-class ship and the third LNG-powered ship for MSC Cruises. MSC WORLD AMERICA (IMO 9837432)  is scheduled for delivery in 2025.

MSC EURIBIA abgeliefert

MSC Euribia

Erstes LNG-getriebenes Schiff der Meraviglia-Klasse

Am 31. Mai 2023 wurde die MSC EURIBIA offiziell von den Chantiers de l’Atlantique an MSC Cruises übergeben. Vertreter der MSC Group und der Werft feierten die Übergabe im französischen Saint Nazaire.

Als Weiterentwicklung der Meraviglia-Klasse ist die MSC EURIBIA (IMO 9901544) das erste Schiff seiner Klasse mit LNG-Antrieb.

Das neueste Kreuzfahrtschiff von MSC Cruises wird in Kürze zu seiner Reise Richtung Kopenhagen aufbrechen, wo es am 8. Juni von Schauspielerin Sophia Loren getauft werden wird.

MSC Euribia

MSC EURIBIA delivered

First LNG-powered Meraviglia Class Cruise Ship

On May 31, 2023, the MSC EURIBIA was officially handed over to MSC Cruises by the Chantiers de l’Atlantique. Representatives of the MSC Group and the shipyard celebrated the handover in Saint Nazaire, France.

As a further development of the Meraviglia class, the MSC EURIBIA (IMO 9901544) is the first ship in its class to be powered by LNG.

MSC Cruises‘ newest cruise ship will soon sail on her first voyage to Copenhagen, where she will be christened by actress Sophia Loren on June 8th.

STAR PRINCESS – zweites Schiff der Sphere-Klasse

Star Princess

Princess Cruises setzen Flotten-Ausbau fort

Die Reihe der Sphere-Klasse-Kreuzfahrtschiffe für Princess Cruises wird fortgesetzt. Die derzeit bei Fincantieri in Monfalcone in Bau befindliche SUN PRINCESS ist mit 175.500 gross tons und einer Passagier-Kapazität von 4.300 das bisher größte in Italien gebaute Schiff. Die STAR PRINCESS wird das zweite Kreuzfahrtschiff dieser Baureihe. Beide Schiffe erhalten einen LNG-Antrieb.

Während die SUN PRINCESS im ersten Quartal 2024 abgeliefert werden soll, ist die Ablieferung der STAR PRINCESS für den Sommer 2025 geplant. Ihre erste Reise soll am 4. August 2025 in Civitavecchia beginnen und in die Ägäis führen. Es folgen weitere 9- bzw. 10-Nächte-Kreuzfahrten ab Civitavecchia, Athen und Triest.

Star Princess

STAR PRINCESS – Second Sphere Class Cruise Ship

Princess Cruises continue fleet expansion

The series of Sphere-class cruise ships for Princess Cruises will be continued. The SUN PRINCESS, currently under construction by Fincantieri in Monfalcone, is the largest ship ever built in Italy with 175,500 gross tons and a passenger capacity of 4,300. The STAR PRINCESS will be the second cruise ship in this series. Both ships will be powered by LNG.

While the SUN PRINCESS is scheduled for delivery in the first quarter of 2024, the STAR PRINCESS will be delivered in summer of 2025. Her first voyage is scheduled to begin on August 4, 2025 in Civitavecchia and head to the Aegean Sea. Further 9- and 10-night cruises from Civitavecchia, Athens and Trieste to follow.

Image Credit: Princess Cruises

Foto-Galerie: AMBITION in Newcastle getauft

CEO Christian Verhounig + Godmother Shirley Robertson OBE

Zweites Schiff der Ambassador Cruise Lines Flotte

Am 11. Mai 2023 wurde die AMBITION (IMO 9172777) im Rahmen einer feierlichen Taufe im britischen Newcastle upon Tyne offiziell in die Flotte der Ambassador Cruise Line aufgenommen. Taufpatin war Shirley Robertson, Order of the British Empire, britische Seglerin, Fernseh-Moderatorin und Olympia-Siegerin.

Erster Anlaufhafen der am 12. Mai begonnenen Jungfernfahrt war Dundee, Geburtsort der Taufpatin. Anschließend wurde im Rahmen der 14tägigen Reise „Hidden Gems of France and Spain“ Kurs auf wärmere Gefilde genommen.

In ihrer ersten Saison wird die AMBITION 91 Häfen in 29 Ländern anlaufen und dabei mehr als 70.000 Seemeilen zurücklegen.

Das Kreuzfahrtschiff war 1997 bis 1999 auf den Chantiers de l’Atlantique in Saint Nazaire unter dem Namen MISTRAL gebaut worden. Die folgenden Namen des Schiffes waren danach GRAND MISTRAL, COSTA neoRIVIERA und AIDAmira.

Photo gallery: AMBITION christened in Newcastle

Second ship in the Ambassador Cruise Lines fleet

On May 11, 2023, the AMBITION (IMO 9172777) was officially added to the Ambassador Cruise Line fleet during a christening ceremony in Newcastle upon Tyne, UK. Godmother was Shirley Robertson, Order of the British Empire, British sailor, TV presenter and Olympic champion.

The first port of call for the maiden voyage, which began on May 12, was Dundee, the birthplace of the godmother. Then, as part of the 14-day trip „Hidden Gems of France and Spain“, the course was set for warmer climes.

In her first season, the AMBITION will call at 91 ports in 29 countries, covering more than 70,000 nautical miles.

The cruise ship was built from 1997 to 1999 at the Chantiers de l’Atlantique in Saint Nazaire under the name MISTRAL. The subsequent names of the ship were GRAND MISTRAL, COSTA neoRIVIERA and AIDAmira.

Photo Credit: Ambassador Cruise Line

25 Jahre MS DEUTSCHLAND

MS DEUTSCHLAND

Jubiläum des beliebten Kreuzfahrtschiffs

Die DEUTSCHLAND hat ihr 25jähriges Jubiläum. Das bekannte Kreuzfahrtschiff, das auch als Fernseh-Traumschiff bekannt wurde, erfreut sich nach wie vor großer Beliebtheit, nicht zuletzt weil sie sich stilistisch von anderen Schiffen abhebt.

Die DEUTSCHLAND (IMO 9141807) wurde 1996 bis 1998 bei den Howaldtswerken-Deutsche Werft AG (HDW) in Kiel für die Reederei Peter Deilmann gebaut. Sie wurde getauft vom ehemaligen Bundespräsidenten Richard von Weizsäcker. Die Übergabe an die Reederei fand am 11. Mai 1998 statt.

Die Ausstattung der DEUTSCHLAND orientiert sich in vielen Bereichen am Stil der Grand Hotels der 1920er-Jahre.

Due Zukunft des Kreuzfahrtschiffs wurde zeitweilig ungewiss, als die Peter Deilmann Reederei ab 2009 in finanziell schwieriges Fahrwasser geriet und dann Insolvenz anmelden musste. Als Reederei Peter Deilmann neu gegründet wurde der Betrieb am 1. Januar 2010 zwar wieder aufgenommen, aber 2014 ging auch diese in Insolvenz. Im Folgejahr fand sich ein Käufer für die DEUTSCHLAND. Seit Herbst 2015 fährt der Cruise Liner im Winter unter dem Namen WORLD ODYSSEY  in Charter für Semester at Sea und in den Sommermonaten unter ihrem ursprünglichem Namen DEUTSCHLAND für Phoenix Reisen.

25 years anniversary for M/V DEUTSCHLAND

The cruise ship DEUTSCHLAND is celebrating its 25th anniversary. The well-known cruise ship, which also became known as the television dream ship, still enjoys great popularity, not least because it differs stylistically from other ships.

The DEUTSCHLAND (IMO 9141807) was built from 1996 to 1998 by Howaldtswerke-Deutsche Werft AG (HDW) in Kiel, Germany, for the Peter Deilmann shipping company. She was christened by former Federal President Richard von Weizsäcker. The handover to the shipping company took place on May 11, 1998.

The furnishing of the DEUTSCHLAND is based in many areas on the style of the grand hotels of the 1920s.

The future of the cruise ship became temporarily uncertain when the Peter Deilmann Reederei got into financially difficult waters from 2009 and then had to file for bankruptcy. Operations resumed on January 1, 2010 under a newly founded shipping company Peter Deilmann, but this too went bankrupt in 2014. In the following year, a buyer was found for the DEUTSCHLAND. Since autumn 2015, the cruise liner has been sailing under the name WORLD ODYSSEY in charter for Semester at Sea in the winter and under its original name DEUTSCHLAND for Phoenix Reisen in the summer months.

Foto-Galerie: Glanzvolle Taufe der VISTA auf Malta

Die Taufe des Kreuzfahrtschiffs VISTA auf Malta

Erstes Schiff der Allura-Klasse für Oceania Cruises getauft

Am 9. Mai 2023 wurde das erste Schiff der Allura-Klasse auf Malta getauft: die VISTA. Die Tauf-Gästen erlebten mit Oceania Cruises einen glanzvollen Abend in Maltas Hauptstadt Valletta, der mit der Eröffnungsvorstellung der Tanz-orientierten Theater-Show „Into The Night“ begann.

Anschließend taufte die  italienisch-amerikanische Köchin, Autorin und Gastronomin Giada De Laurentiis die VISTA, indem sie eine Champagner-Flasche am Bug des Schiffs zerschellen ließ. Danach durften die Gäste ein sechzigminütiges Konzert des Live Performers Harry Connick jr. genießen. Gekrönt wurde der eindrucksvolle Abend von einem feierlichen Feuerwerk über dem historischen Hafen von Malta.

Die mit 67.000 gross tons vermessene VISTA (IMO 9876957) bietet Platz für 1.200 Passagiere.

Photo gallery: Glamorous Christening of M/V VISTA in Malta

First Allura-class ship named for Oceania Cruises

On May 9, 2023, the first Allura class cruise ship was christened in Malta: the VISTA. Oceania’s christening guests enjoyed a glamorous evening in Malta’s capital Valletta with, which began with the opening performance of the dance-oriented theater show „Into The Night“.

Italian-American chef, author and restaurateur Giada De Laurentiis then christened the VISTA by smashing a champagne bottle on the ship’s bow. Afterwards, the guests enjoyed a sixty-minute concert by live performer Harry Connick jr. The impressive evening was crowned by a celebratory fireworks display over the historic port of Malta.

The VISTA (IMO 9876957), measured at 67,000 gross tons, offers space for 1,200 passengers.

Photo Credit: Oceania Cruises

SH DIANA in Amsterdam getauft

SH DIANA - Taufe in Amsterdam: Zerschellen der Flasche am Bug

Erste Reise in Kooperation mit JRE Jeunes Restaurateurs

Am 4. Mai wurde das Expeditions-Kreuzfahrtschiff SH DIANA (IMO 9921740) in Amsterdam getauft. Taufpatin war Valerie Ann Wilson, Gründerin und CEO von Valerie Wilson Travel. Andrea Zito, CEO von Swan Hellenic bedankte sich noch einmal bei allen Mitarbeitern der Helsinki Shipyard für die hervorragenden Leistungen beim Bau dieses Schiffs.

Die SH DIANA ist das dritte Schiff, das die Helsinki Shipyard für Swan Hellenic gebaut hatte. Mit einer Vermessung von 12.100 gross tons ist die SH DIANA geringfügig größer als ihre beiden Schwesterschiffe der Vega-Klasse SH MINERVA und SH VEGA. SH DIANA bietet Platz für 192 Passagiere. Die drei 5-Sterne-Expeditions-Kreurfahrtschiffe wurden innerhalb von 16 Monaten abgeliefert. Mit Eisklasse PC6 sind sie bestens geeignet für Kreuzfahrten in die Arktis und Antarktis.

SH DIANA hat nach der Taufe bereits Kurs auf arktische Gewässer genommen. Diese Reise ist auch der Start für eine Partnerschaft mit der internationalen Gourmet-Vereinigung JRE-Jeunes Restaurateurs. Auf den weltweiten Expeditions-Kreuzfahrten von Swan Hellenic werden fortan mitreisende Köche geführte gastronomische Landausflüge, Kochshows und Vorträge anbieten.

Ihren allerersten Stopp nach der Übernahme von der Bauwerft hatte die SH DIANA übrigens Anfang April in Kiel eingelegt.

SH DIANA christened in Amsterdam

On May 4th, the expedition cruise ship SH DIANA (IMO 9921740) was christened in Amsterdam. Godmother was Valerie Ann Wilson, Founder and CEO of Valerie Wilson Travel. Andrea Zito, CEO of Swan Hellenic once again thanked all Helsinki Shipyard employees for their excellent work in building this ship.

SH DIANA is the third ship Helsinki Shipyard built for Swan Hellenic. Measuring 12,100 gross tons, SH DIANA is slightly larger than her two Vega-class sister ships, SH MINERVA and SH VEGA. SH DIANA can accommodate 192 passengers. The three 5-star expedition cruise ships were delivered within 16 months. With ice class PC6, they are ideally suited for cruises to the Arctic and Antarctica.

After the christening, SH DIANA has already set course for arctic waters. This voyage is also the start of a partnership with the international gourmet association JRE-Jeunes Restaurateurs. From now on, accompanying chefs will offer guided gastronomic shore excursions, cooking shows and lectures on Swan Hellenic’s global expedition cruises.

Photo Credit: Swan Hellenic Cruises

ASTORIA wird verschrottet

ASTORIA

Das Ende für den 75 Jahre alten Liner ist gekommen.

Nun also doch: das derzeit älteste Kreuzfahrtschiff der Welt, die 1948 bei den Götaverken in Göteborg unter dem Namen STOCKHOLM gebaute ASTORIA (IMO 5383304) kommt in Kürze im türkischen Aliaga zur Verschrottung. Seit dem Konkurs der CMV Cruise & Maritime Voyages hat die ASTORIA in Rotterdam aufgelegen.

Das Schiff hat eine wechselhafte Geschichte hinter sich: 1948 gebaut als STOCKHOLM für Swedish America Line, 1956 die tragische Kollision mit dem italienischen Liner ANDREA DORIA. Mit Übernahme des Passagierschiffs im Jahre 1960 durch die DDR begann die zweite Karriere des Liners. Unter dem Namen VÖLKERFREUNDSCHAFT fuhr er 25 Jahr für den FDGB-Feriendienst der DDR.

Nach einer Zwischennutzung als Unterkunftsschiff für Asylbewerber in Oslo unter dem Namen FRIDTJOF NANSEN ab Ende 1986 erfolgte ab Ende 1992 in Genua ein umfangreicher Umbau zu einem modernen Kreuzfahrtschiff. Vom einstigen Schiff wurde dabei allerdings im Grunde nur der Rumpf übernommen. Die Aufbauten entstanden komplett neu. Nach dem Umbau fuhr der Liner unter dem Namen ITALIA I für die italienische NINA SpA. Es folgten mehrere Eigner- und Namenswechsel. Zuletzt fuhr das Kreuzfahrtschiff für CMV unter dem Namen ASTORIA. CMV gingen 2020 als Folge der COVID 19-Pandemie in Insolvenz, und die ASTORIA ist seitdem nicht mehr zum Einsatz gekommen.

Bis zum Schluss hatte man gehofft, es könne ein Interessent gefunden werden, der das Schiff weiterbetreiben würde. Diese Hoffnungen sind nun wohl verflogen.

ASTORIA soon to be scrapped

The end for the 75 year old liner has come.

What is currently the oldest cruise ship in the world, the ASTORIA (IMO 5383304), built in 1948 by the Götaverken in Gothenburg under the name STOCKHOLM, will soon be scrapped in Aliaga, Turkey. Since the bankruptcy of CMV Cruise & Maritime Voyages, the ASTORIA was laid up in Rotterdam

The ship has had an eventful history: built in 1948 as STOCKHOLM for Swedish America Line, in 1956 the tragic collision with the Italian liner ANDREA DORIA. When the GDR took over the passenger ship in 1960, the second career of the liner began. Under the name VÖLKERFREUNDSCHAFT she was deployed for 25 years for the FDGB holiday service of the GDR.

After an interim use as an accommodation ship for asylum seekers in Oslo under the name FRIDTJOF NANSEN from the end of 1986, an extensive conversion to a modern cruise ship took place in Genoa from the end of 1992. From the former ship, however, basically only the hull was taken over. The superstructure was renewed completely. After the conversion, the liner sailed under the name ITALIA I for the Italian company NINA SpA. Several changes of ownership and names followed. The cruise ship last sailed for CMV under the name ASTORIA. CMV went bankrupt in 2020 as a result of the COVID 19 pandemic and the ASTORIA has not been in service since then.

Until the very end, it was hoped that an interested party could be found who would continue to operate the ship. Those hopes are now gone.

Image credit:

VÖLKERFREUNDSCHAFT:  Bundesarchiv, Bild 183-G1011-0023-001 / Sindermann, Jürgen / CC-BY-SA 3.0, CC BY-SA 3.0 de, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5433637

Foto-Galerie: Cunards neuer Liner QUEEN ANNE aufgeschwommen

Aufschwimmen der QUEEN ANNE von Cunard

Noch 1 Jahr bis zur Jungfernfahrt

Am 3. Mai ist Cunards neuestes Kreuzfahrtschiff, die QUEEN ANNE (IMO 9839399) auf der Werft Fincantieri im italienischen Marghera aufgeschwommen.  In einer kleinen Zeremonie hat eine Taufpatin dem Schiff Segen und die besten Wünsche ausgesprochen.

Genau ein Jahr nach dieser Zeremonie, am 3. Mai 2024, soll die QUEEN ANNE, zu ihrer Jungfernfahrt aufbrechen.

Photo Gallery: Cunard’s new liner QUEEN ANNE floated out

1 year until the maiden voyage

On May 3rd, Cunard’s newest cruise ship, the QUEEN ANNE (IMO 9839399) floated out at the Fincantieri shipyard in Marghera, Italy. In a small ceremony, a godmother gave the ship blessings and best wishes.

Exactly one year after this ceremony, on May 3, 2024, the QUEEN ANNE is scheduled to set off on her maiden voyage.

Photo Credit:

Copyright©Christopher Ison Photography www.christopherison.com +447544 044177 chris@christopherison.com

Fincantieri liefert VISTA an Oceania ab

Kreuzfahrtschiff VISTA von Oceania Cruises

Foto-Galerie: Erstes Schiff der Allura-Klasse

Am 1. Mai 2023 haben Oceania Cruises mit der VISTA (IMO 9876957) ihr erstes Kreuzfahrtschiff der Allura-Klasse von der Bauwerft Fincantieri in Genua übernommen. Der mit 67.000 gross tons vermessene Cruise Liner bietet Platz für 1.200 Gäste bei einem Crew / Gäste-Verhältnis von 2:3.

Die VISTA wird am 8. Mai 2023 mit einer großartigen Zeremonie in Valletta auf Malta getauft werden. Taufpatin wird die gefeierte italienisch-amerikanische Köchin, Autorin, Gastronomin und mit dem Emmy Award ausgezeichnete Food Personality Giada De Laurentiis

Fincantieri delivered VISTA to Oceania

Photo gallery: First ship of the Allura class

On May 1, 2023, Oceania Cruises took delivery of VISTA (IMO 9876957), their first Allura-class cruise ship, from the Fincantieri shipyard in Genoa. The cruise liner, measured at 67,000 gross tons, offers space for 1,200 guests with a crew/guest ratio of 2:3.

The VISTA will be christened on May 8th, 2023 with a grand ceremony in Valletta, Malta. The godmother will be the celebrated Italian-American chef, author, restaurateur, and Emmy Award-winning food personality Giada De Laurentiis

Image Credit: Oceania Cruises

Photo credit Giada de Laurentiis:

By kennejima – Flickr, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=35626145

Foto-Galerie: CARNIVAL JUBILEE: So wird es an Bord aussehen

CARNIVAL JUBILEE

Carnival Cruise Line präsentiert einige Bereiche ihrer neuen CARNIVAL JUBILEE, dem nächsten und letzten Schiff der Excel-Klasse und derzeit in Bau auf der Meyer-Werft in Papenburg.

Auf der CARNIVAL JUBILEE wird es zwei neue Bereiche geben, in der die Gäste Meeresthemen erleben sollen: Currents und The Shores.  Auch eine Achterbahn wird wie auf den beiden Schwsesterschiffen an Bord sein.

Currents, das Deck 6 und Deck 7 umfasst, ist ein beeindruckender und transformativer Raum, der die Gäste mit einer spielerischen Atmosphäre, innovativer Technologie, neuen und aufregenden Bars und Restaurants und Live-Musik unter die Wellen entführt. Wenn Gäste die Currents betreten, werden sie in faszinierende Unterwasserwelten entführt, sowohl realistisch als auch fantastisch, in einem wunderschönen Raum, der sich von Tag zu Nacht und während der gesamten Kreuzfahrt ändert. Die Portale zum Meer bestehen aus sechs riesigen LED-Fenstern, die zusammen mit einer massiven wellenförmigen LED-Decke, theatralischer Showbeleuchtung und fesselndem Sounddesign eine Vielzahl immersiver Umgebungen schaffen, die die Gäste genießen können, während sie neue, einzigartige Cocktails und schmackhafte Gerichte probieren . Zu den Veranstaltungsorten innerhalb von Currents gehören:

• Inks, Ph.D – Acht Oktopus-Arme schmücken diese lustige Bar, inspiriert von den klügsten Meeresbewohnern, die ihre Zeit damit verbringen, über das Leben unter Wasser zu philosophieren, während sie ein leckeres Trankopfer genießen. Einzigartige Getränke zum Thema Meer wie farbwechselnde Cocktails, Quallen und geschichtete Shots sowie verspielte Artikel mit Meeresschaum, Boba-Perlen und einzigartigen Garnierungen sollen optisch ebenso beeindruckend wie köstlich sein

• The Golden Mermaid – Diese ultra-stylische Lounge beherbergt eine mysteriöse goldene Meerjungfrau, die in die Tiefen der Ozeane schwimmt, um längst verlorene Schätze alter Zivilisationen zu finden und geheime Cocktailrezepte zu enthüllen. Cocktails, die von Edelsteinen und Metallen inspiriert sind, werden mit essbarem Glitzer hergestellt, ebenso wie Getränke, die in hübschen Glaswaren präsentiert und mit anmutigen Verzierungen für ein gehobenes Erlebnis geschmückt werden. Die Live-Band auf der Bühne bietet eine lebhafte Kulisse für unterhaltsame Gespräche. Die bequemen Sitzgelegenheiten in der Lounge sind der perfekte Ort, um vor oder nach dem Abendessen bei einem eleganten Drink zu entspannen.

• Emeril’s Bistro 717 – benannt nach der Bau-Nummer der CARNIVAL JUBILEE auf der Meyer-Werft.  Der Chief Culinary Officer der Linie, der renommierte Küchenchef Emeril Lagasse, bringt die bei Gästen beliebte kreolische Küche, eine umfangreiche Auswahl an Meeresfrüchten und eine erweiterte Rohkostbar in seinem einzigartigen Stil. In Emeril’s Bistro 717 wird reichhaltiges Frühstück mit Gerichten wie Garnelen und Grütze, pochierten Eiern und Beilagen sowie süßen Beignets serviert. Die Gäste genießen auch Mittag- und Abendessen mit Meeresfrüchtekreationen wie gekochten kreolischen Garnelen, frischen Austern, Steinkrabben (saisonal) und Hummer sowie authentischer Louisiana-Küche. Unter beeindruckenden LED-Fenstern und einer Deckenanordnung, die ein einzigartiges Unterwasser-Esserlebnis schaffen, sitzend, können die Gäste ihre Gerichte genießen.

Weitere Veranstaltungsorte in Currents sind die Alchemy Bar und Carnival Kitchen.

Auf Deck 8 ist The Shores der Ort, an dem der Ozean auf Land trifft, eine Zone, die von der Art und Weise inspiriert ist, wie Menschen das Meer genießen, einschließlich Piers, Promenaden und Stränden. Eine beeindruckende, drei Decks hohe Fischschwarm-Kunstinstallation erhebt sich von Deck 6 bis zu Deck 8, um Gäste von den Strömungen unten an die Oberfläche zu bringen.

Die Gäste schlendern entlang der Promenade neben farbenfrohen und verspielten Designs, darunter ein lustiges, von einem Riesenrad inspiriertes Deckenelement, und gemütliche Sitzbereiche, sowohl drinnen als auch draußen. Man kann eine frische, heiße Pizza im Coastal Slice genießen ein leckeres Sandwich oder einen Hot Dog im Beach Buns probieren. Die Marina Bar bietet lustige nautische Designs und bequeme Lounge-Sitzgelegenheiten, um Kaffee und Cocktails drinnen an der Promenade oder draußen am Meer zu genießen. Rudi’s Seagrill und Cucina del Capitano ergänzen das Angebot.

Die weiteren Bereiche der CARNIVAL JUBILEE:

• Grand Central – Das Herz von Carnival Jubilee, dieser beeindruckende Bereich des Schiffes erstreckt sich über Deck 6, 7 und 8. Tagsüber ist es ein wunderschöner Ort für Gäste, um einen Drink aus dem JavaBlue Café oder einem der Cafés in der Gegend zu genießen Bars, während sie einen atemberaubenden Blick auf das Meer genießen. Nachts verwandelt sich die Zone, wenn bewegliche LED-Bildschirme und eine Bühne einen innovativen Unterhaltungsraum schaffen. Das Grand Central dient auch als Verbindung zur Piano Bar 88, The Punchliner Comedy Club, Cloud 9 Fitness Center, Cherry on Top, Bonsai Sushi und Teppanyak sowie zu einer Vielzahl von Einkaufsmöglichkeiten sowie zum Casino und Theater.

• The Ultimate Playground – BOLT, der Ultimate Sea Coaster, ist das Herzstück des Oberdecks des Schiffes und verfügt über vollelektrische, von Motorrädern inspirierte Fahrzeuge, die auf der ca. 245 Meter langen Strecke 57 Meter über dem Meer rasen und dabei Geschwindigkeiten von bis zu 140 Meilen pro Stunde erreichen. BOLT wird von weiteren Attraktionen ergänzt, die für Spaß für alle Altersgruppen konzipiert sind, darunter der Wasserpark WaterWorks und SportSquare mit einem Minigolfplatz, Basketball und einem aufregenden Hochseilgarten.

• Summer Landing – Summer Landing wird die entspannte Atmosphäre von Deck 8 fortsetzen: In diesem Bereich befindet sich das Guy’s Pig & Anchor Smokehouse Brewhouse, das geräucherte, an Bord kreierte Favoriten des langjährigen Carnival-Partners, Starkochs und Gastronomen Guy Fieri sowie eine Auswahl an Carnival’s ParchedPig Craft-Bieren aus der Bordbrauerei anbietet. Weitere beliebte Veranstaltungsorte sind die Heroes Tribute Lounge, die Militärpersonal ehrt, sowie The Patio – das über einen Pool und Whirlpools verfügt – und die Poolbar The Watering Hole.

• Lido – der Pool-Bereich, der sich über die Decks 16 und 17 erstreckt, beherbergt das Carnival Seaside Theatre, die zweistöckige RedFrog Tiki Bar, die BlueIguana Cantina sowie Guy’s Burger Joint. Shaquille O’Neal’s Big Chicken Restaurant, Seafood Shack, Street Eats, Lido Marketplace, Circle C, Club 02 und The Warehouse Arcade sorgen dafür, dass dieser Bereich für jeden etwas zu bieten hat.

Die CARNIVAL JUBILEE soll Ende 2023 in Dienst gestellt werden und am 23. Dezember 2023 in Galveston  zur ihrer ersten Kreuzfahrt ablegen.

CARNIVAL JUBILEE

Photo gallery: CARNIVAL JUBILEE: First Onboard impressions

Carnival Cruise Line is presenting some areas of their new CARNIVAL JUBILEE, the next and last Excel class ship and currently under construction at the Meyer shipyard in Papenburg, Germany.

CARNIVAL JUBILEE will feature two new areas for guests to experience ocean-themed experiences: Currents and The Shores. Like on the two sister ships, there will also be a roller coaster on board.

Comprised of Deck 6 and Deck 7, Currents is an awe-inspiring and transformative space that takes guests under the waves with a playful atmosphere, innovative technology, new and exciting bars and restaurants, and live music. As guests step aboard the Currents, they are transported into mesmerizing underwater worlds, both realistic and fantastic, in a beautiful space that changes from day to night and throughout the cruise. The Portals to the Sea consists of six giant LED windows, which together with a massive wavy LED ceiling, theatrical show lighting and immersive sound design create a variety of immersive environments for guests to enjoy while sampling new, unique cocktails and flavorful dishes. Venues within Currents include:

• Inks, Ph.D – Eight octopus arms adorn this fun bar, inspired by the cleverest sea creatures who spend their time philosophizing about life underwater while enjoying a tasty libation. Unique sea-themed drinks such as color-changing cocktails, jellyfish and layered shots, as well as playful items featuring sea foam, boba pearls and unique toppings are designed to be as visually stunning as they are delicious

• The Golden Mermaid – This ultra-stylish lounge is home to a mysterious golden mermaid who swims to the depths of the oceans to find long-lost treasures of ancient civilizations and to unveil secret cocktail recipes. Cocktails inspired by precious stones and metals are crafted with edible glitter, as are drinks presented in handsome glassware and adorned with graceful embellishments for an elevated experience. The live band on stage provides a lively backdrop for entertaining conversation. The comfortable seating in the lounge is the perfect place to relax with an elegant drink before or after dinner.

• Emeril’s Bistro 717 – named after the construction number of the CARNIVAL JUBILEE on the Meyer shipyard – hull no. 717 The line’s Chief Culinary Officer, acclaimed Executive Chef Emeril Lagasse, brings guest-favorite Creole cuisine, an extensive seafood menu and an expanded raw food bar in his unique style. Emeril’s Bistro 717 serves full breakfasts with dishes like shrimp and grits, poached eggs and sides, and sweet beignets. Guests also enjoy lunch and dinner featuring seafood creations such as cooked Creole shrimp, fresh oysters, stone crab (seasonal), and lobster, as well as authentic Louisiana cuisine. Seated under stunning LED windows and a ceiling array that create a unique underwater dining experience, guests can enjoy their dishes.

Other venues in Currents include the Alchemy Bar and Carnival Kitchen.

Located on Deck 8, The Shores is where ocean meets land, a zone inspired by the way people enjoy the sea, including piers, boardwalks and beaches. A stunning three deck high school of fish art installation rises from deck 6 to deck 8 to bring guests to the surface from the currents below.

Guests stroll along the promenade alongside colorful and playful designs, including a fun ceiling panel inspired by a Ferris wheel, and cozy seating areas, both indoors and out. You can enjoy a fresh, hot pizza at Coastal Slice, a tasty sandwich or a hot dog at Beach Buns. The Marina Bar offers fun nautical designs and comfortable lounge seating for enjoying coffee and cocktails indoors on the promenade or al fresco by the sea. Rudi’s Seagrill and Cucina del Capitano complete the offer.

The other areas of the CARNIVAL JUBILEE:

• Grand Central – The heart of Carnival Jubilee. This impressive area of the ship expands over decks 6, 7 and 8. During the day it is a beautiful place for guests to enjoy a drink from the JavaBlue Cafe or one of the area cafes bars while enjoying breathtaking views of the sea. At night, the zone transforms as moving LED screens and a stage create an innovative entertainment space. Grand Central also serves as a connection to Piano Bar 88, The Punchliner Comedy Club, Cloud 9 Fitness Center, Cherry on Top, Bonsai Sushi and Teppanyak, as well as a variety of shopping, casino and theater.

• The Ultimate Playground – BOLT, the Ultimate Sea Coaster, is the centerpiece of the ship’s upper deck and features all-electric, motorcycle-inspired vehicles that hurtle 180 feet above sea level along the 800 feet track at speeds of up to reach 140 miles per hour. BOLT is complemented by other attractions designed for fun for all ages, including the WaterWorks water park and SportSquare with a miniature golf course, basketball and an exciting high ropes course.

• Summer Landing – Summer Landing will continue the relaxed atmosphere of Deck 8: This area is home to Guy’s Pig & Anchor Smokehouse Brewhouse, long-time Carnival partner, celebrity chef and restaurateur Guy Fieri’s smoked onboard favorites, as well as a selection of Carnival’s ParchedPig offers craft beers from the onboard brewery. Other popular venues include the Heroes Tribute Lounge, which honors military personnel, as well as The Patio — which has a pool and hot tubs — and poolside bar, The Watering Hole.

• Lido – the pool area, spanning Decks 16 and 17, is home to the Carnival Seaside Theater, the two-story RedFrog Tiki Bar, the BlueIguana Cantina and Guy’s Burger Joint. Shaquille O’Neal’s Big Chicken Restaurant, Seafood Shack, Street Eats, Lido Marketplace, Circle C, Club 02 and The Warehouse Arcade ensure this area has something for everyone.

CARNIVAL JUBILEE is scheduled to enter service in late 2023 and depart Galveston on December 23, 2023 for her maiden cruise.

Image Credit: Carnival Cruise Line

VIKING SATURN abgeliefert

VIKING SATURN

Taufe am 6. Juni in New York

Am 26. April haben Viking Cruises ihr neuestes Kreuzfahrtschiff, die VIKING SATURN (IMO 9845922) von der Bauwerft Fincantieri in Ancona übernommen. Die VIKING SATURN ist das zehnte Schiff der Venice-Klasse.

Die Taufe des Kreuzfahrtschiffs soll am 6. Juni in New York City gefeiert werden. Taufpatin wird Ann Ziff, Chairwoman der Metropolitan Opera New York. Die Metropolitan Opera ist seit 2016 einer der kulturellen Partner von Viking Cruises.

In der Sommersaison 2023 wir die VIKING SATURN für Kreuzfahrten nach Grönland, Kanada und Island eingesetzt, wobei New York City und Bergen die Ausgangshäfen sind.

VIKING SATURN

VIKING SATURN delivered

To be christened in New York City on June 6th

On April 26, Viking Cruises took delivery of their newest cruise ship, the VIKING SATURN (IMO 9845922) from the shipyard Fincantieri in Ancona, Italy. The VIKING SATURN is the tenth Venice class ship.

The cruise ship’s christening is scheduled to be celebrated on June 6 in New York City. Godmother will be Ann Ziff, Chairwoman of the Metropolitan Opera New York. The Metropolitan Opera has been one of Viking Cruises‘ cultural partners since 2016.

In the 2023 summer season, the VIKING SATURN will be deployed for cruises to Greenland, Canada and Iceland, with New York City and Bergen as ports of departure.

Photo Credit: Viking Cruises

SunStone Ships übernehmen OCEAN ALBATROS

OCEAN ALBATROS

Sechstes Schiff der Infinity-Klasse fertiggestellt

Bereits am 20. April haben SunStone Ships mit der OCEAN ALBATROS ihr nunmehr sechstes Schiff der Infinity-Klasse von China Merchants Heavy Industries in Haimen übernommen. Das besonders innovative Expeditions-Kreuzfahrtschiff mit charakteristischem X-Bow wird an Albatros Expeditions verchartert.

Die Infinity-Klasse von SunStone Ships wird noch mit einem siebten Schiff abgeschlossen, welches 2025 fertiggestellt werden soll. Anschließend will man die etwas größere Boundless-Klasse bauen lassen.

Die bisher fertiggestellten Schiffe der Infinity-Klasse sind

SunStone Ships Take Delivery of OCEAN ALBATROS

Sixth Infinity Class Ship Completed

On April 20, SunStone Ships took delivery of the OCEAN ALBATROS, their sixth Infinity-class ship, from China Merchants Heavy Industries in Haimen. The particularly innovative expedition cruise ship with the characteristic X-Bow is chartered to Albatros Expeditions.

SunStone Ships‘ Infinity class will be concluded with a seventh ship, scheduled for completion in 2025. Afterwards, the intend  to have built the slightly larger Boundless class .

The Infinity class ships completed so far are

GREG MORTIMER

OCEAN EXPLORER

OCEAN VICTORY

SYLVIA EARLE

OCEAN ODYSSEY

– OCEAN ALBATROS

Image Credit: SunStone Ships

  •  

MSC EURIBIA von Probefahrten zurückgekehrt

MSC EURIBIA

Ablieferung am 31. Mai

Die MSC EURIBIA (IMO 9901544), das neueste und zugleich zweite mit LNG betriebene Kreuzfahrtschiff sowie drittes Schiff der Meraviglia-Plus-Klasse von MSC Cruises, ist von ihren Probefahrten im Atlantik zurückgekehrt. Vor der Übergabe an MSC Cruises am 31. Mai werden auf den Chantiers de l’Atlantique in Saint Nazaire letzte Arbeiten am Schiff erledigt. Die Taufe der MSC EURIBIA wird am 8. Juni in Kopenhagen gefeiert werden. Anschließend wird der Cruise Liner in ihrer ersten Sommer-Saison für 7-Nächte Kreuzfahrten ab Basis-Hafen Kiel eingesetzt.

MSC EURIBIA

MSC EURIBIA returned from Sea Trials

Delivery on May 31st

MSC EURIBIA (IMO 9901544), MSC Cruises‘ newest, second LNG-powered and third Meraviglia Plus Class cruise ship, has returned from sea trials in the Atlantic. Final work is being done on the ship at the Chantiers de l’Atlantique in Saint Nazaire before handover to MSC Cruises on May 31st. MSC EURIBIA will be christened on June 8th in Copenhagen. The cruise liner will then be deployed in her first summer season for 7-night cruises from the base port of Kiel in Northern Germany.

Photo credit: MSC Cruises

1 6 7 8 9 10 67