Baustart für MSC EURIBIA

MSC EURIBIA

LNG-betriebenes Kreuzfahrtschiff für MSC Cruises

Auf den Chantiers de l’Atlantique im französischen Saint Nazaire wurde dieser Tage mit dem Bau der MSC EURIBIA begonnen. Dabei handelt es sich um das dritte Schiff der Meraviglia-Plus-Klasse und um MSC Cruises‘ zweites LNG-betriebenes Kreuzfahrtschiff. Nach Angaben von MSC Cruises wird die MSC EURIBIA das bisher fortschrittlichste Kreuzfahrtschiff in Sachen Umwelt-Nachhaltigkeit.

Die MSC EURIBIA soll im November 2023 in Fahrt kommen.

MSC-Euribia-the-first-steel-cut-of-msc-euribia-1024x683 Baustart für MSC EURIBIA

Construction start for MSC EURIBIA

LNG-powered cruise ship for MSC Cruises

At the Chantiers de l’Atlantique in Saint Nazaire, France, construction of the MSC EURIBIA has started these days. This is the third Meraviglia Plus class ship and MSC Cruises‘ second LNG-powered cruise ship. According to the announcement by MSC Cruises, the MSC EURIBIA will be the most advanced cruise ship to date in terms of environmental sustainability.

The MSC EURIBIA is scheduled to go into service in November 2023.

Virgin Voyages: Imposante VALIANT LADY abgeliefert

Valiant Lady

Weiteres Schiff für Virgin zeitgleich bereits ausgedockt

VIRGIN VOYAGES haben am 1. Juli 2021 ihre VALIANT LADY von Fincantieri in Sestri Ponente (Genua) übernommen. Das mit 110.000 Gross tons vermessene Kreuzfahrtschiff ist mit einer Länge von 278 Metern für 2.770 Passagiere in 1.400 Kabinen ausgelegt. Die VALIANT LADY (IMO 9805336) ist ein Schwesterschiff der im Februar 2020 abgelieferten SCARLET LADY (IMO 9804801). Das dritte dieser Reihe imposanter Kreuzfahrtschiffe, die RESILIENT LADY, wurde am 1. Juli bereits ausgedockt.

Virgin Voyages: Impressive VALIANT LADY delivered

VIRGIN VOYAGES took over their VALIANT LADY from Fincantieri in Sestri Ponente (Genoa) on July 1st, 2021. The cruise ship, measured at 110,000 gross tons, is 278 meters long and designed for 2,770 passengers in 1,400 cabins. The VALIANT LADY (IMO 9805336) is a sister ship to the SCARLET LADY (IMO 9804801), which was delivered in February 2020. The third of this series of impressive cruise ships, the RESILIENT LADY, was floated on July 1st already.

Images: Virgin Voyages

Vor 75 Jahren: Stapellauf der WILLEM RUYS

Willem Ruys

Ein Schiff mit bewegter Geschichte

Die WILLEM RUYS war ein Schiff mit bewegter Geschichte. Mehrfach machte sie traurige Schlagzeilen.

Baubeginn und Indienststellung 8 Jahre später

Der Bau des Schiffs wurde bereits 1939 im niederländischen Vlissingen begonnen. Nach den Bau-Unterbrechungen und Beschädigungen im zweiten Weltkrieg wurde das Schiff nach Kriegsende weitergebaut. Am 1. Juli 1946, vor genau 75 Jahren, lief die WILLEM RUYS (IMO 5390008) vom Stapel. Sie war benannt nach dem Gründer der Reederei, des Rotterdamschen Lloyd.

Nach Fertigstellung im November 1947 wurde sie zunächst im Dienst von den Niederlanden nach Indonesien eingesetzt, später im Nord-Atlantik-Verkehr, danach im Australien-/Neuseeland-Dienst.

Zweite Karriere als ACHILLE LAURO

1965 kaufte die italienische Lauro Line das Passagierschiff und ließ es umfangreich umbauen und modernisieren. Mit höheren Schornsteinen und blauem Rumpf fuhr das Schiff fortan unter dem Namen ACHILLE LAURO, und zwar zunächst im Liniendienst nach Sydney, ab 1972 für Kreuzfahrten.

Entführungsdrama im Mittelmeer

Im Jahr 1985 wurde die ACHILLE LAURO zusammen mit 680 Passagieren und 350 Besatzungsmitgliedern an Bord während einer Mittelmeer-Kreuzfahrt von palästinensischen Terroristen entführt. In dem tagelang andauernden Entführungsdrama kam ein US-amerikanischer Tourist ums Leben.

Versunken im Indischen Ozean

Die ACHILLE LAURO fuhr später noch einige weitere Jahre als Kreuzfahrtschiff. Während einer Kreuzfahrt von Genua nach Durban sank die ACHILLE LAURO am 2. Dezember 1994 östlich des Horns von Afrika. Vorausgegangen war ein Brand im Maschinenraum, der nicht unter Kontrolle gebracht werden konnte und sich über das Schiff ausbreitete. Passagiere und Crew wurden mit Rettungsbooten von Bord gebracht und von zu Hilfe geeilten Schiffen aufgenommen. Durch eine starke Explosion nahm das Schiff Wasser und bekam Schlagseite. Die ACHILLE LAURO versank im Indischen Ozean. Drei Menschen verloren bei dem Unglück ihr Leben.

75 years ago: the WILLEM RUYS launched

A ship with an eventful history

The WILLEM RUYS was a ship with an eventful history. Several times she made sad headlines.

Start of construction and commissioning 8 years later

Construction of the ship began in Vlissingen in the Netherlands as early as 1939. After the interruptions of construction and damage in World War II, the ship was continued to be built after the end of the war. On July 1, 1946, exactly 75 years ago, the WILLEM RUYS (IMO 5390008) was launched. She was named after the founder of the shipping company, Rotterdam Lloyd.

After completion in November 1947, she was first used in service from the Netherlands to Indonesia, later in North-Atlantic traffic, then in Australia / New Zealand service.

Second career as ACHILLE LAURO

In 1965 the Italian Lauro Line acquired the passenger ship and had it extensively rebuilt and modernized. With higher funnels and a blue hull, the ship sailed from then on under the name ACHILLE LAURO, initially in liner service to Sydney, and from 1972 for cruises.

Kidnapping drama in the Mediterranean

In 1985 the ACHILLE LAURO was kidnapped by Palestinian terrorists along with 680 passengers and 350 crew members on board during a Mediterranean cruise. An American tourist was killed in the kidnapping drama that lasted for days.

Sunken in the Indian Ocean

The ACHILLE LAURO sailed as a cruise ship for a few more years. During a cruise from Genoa to Durban, the ACHILLE LAURO sank east of the Horn of Africa on December 2, 1994. This was preceded by a fire in the engine room, which could not be brought under control and which spread across the ship. Passengers and crew were disembarked in lifeboats and picked up by ships rushing to help. After a powerful explosion the ship was listing. The ACHILLE LAURO sank in the Indian Ocean. Three people lost their lives in the accident.

HANSEATIC spirit abgeliefert

HANSEATIC spirit

Das Expeditionsklasse-Trio ist komplett

Hapag-Lloyd Cruises haben ihre HANSEATIC spirit von der norwegischen VARD-Werft in Tomrefjord, einer Tochtergesellschaft von Fincantieri, übernommen. Die HANSEATIC spirit  (IMO 9857640) ist 138 Meter lang und mit ca. 16.000 gross tons vermessen. Sie ist nach der HANSEATIC nature und HANSEATIC inspiration das dritte Schiff der Expeditionsklasse von Hapag-Lloyd Cruises.

HANSEATIC spirit delivered

Hapag-Lloyd Cruises have taken over their HANSEATIC spirit from the Norwegian VARD shipyard in Tomrefjord, a subsidiary of Fincantieri. The HANSEATIC spirit (IMO 9857640) is 138 meters long and measured around 16,000 gross tons. After the HANSEATIC nature and HANSEATIC inspiration, she is the third Expedition class ship for Hapag-Lloyd Cruises.

LEISURE WORLD vor Alang eingetroffen

Leisure World

Ehemaliges NCL-Schiff vor der Verschrottung

Am 28. Juni 2021 ist die LEISURE WORLD (IMO 6921828)vor Alang in Indien eingetroffen. Einst war sie unter dem Namen SKYWARD der zweite Neubau für Norwegian Cruise Lines. Das 160,13 Meter lang Kreuzfahrtschiff wurde 1969 von der Seebeck-Werft der AG Weser gebaut. Bis 1991 fuhr die SKYWARD für Norwegian Cruise Lines. Anschließend wurde sie nach Asien verkauft. Zwischen 1991 und 1993 gab es mehrere Namenswechsel: SHANGRI-LA WORLD, ASEAN WORLD, FANTASY WORLD, CONTINENTAL WORLD und schließlich LEISURE WORLD. Seit 2000 diente der Cruise Liner als Casino-Schiff für New Century Cruise Line.

Mit dem Eintreffen vor Alang dürfte das Schiff in den kommenden Tagen auf Strand gesetzt werden, um mit dem Abbruch zu beginnen.

LEISURE WORLD arrived at Alang

Former NCL ship about to be scrapped

The LEISURE WOLRD (IMO 6921828) arrived off Alang in India on June 28, 2021. She was once the second newbuild for Norwegian Cruise Lines under the name SKYWARD. The 160.13 meter long cruise ship was built in 1969 by the Seebeck shipyard of AG Weser. The SKYWARD was operated by Norwegian Cruise Lines until 1991. She was then sold to Asia. Between 1991 and 1993 there were several name changes: SHANGRI-LA WORLD, ASEAN WORLD, FANTASY WORLD, CONTINENTAL WORLD and finally LEISURE WORLD. Since 2000 the Cruise Liner served as a casino ship for New Century Cruise Line.

She will be beached in the coming days to begin demolition.

Photos:

LEISURE WORLD:  Guangjin103 – own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=79874793

SKYWARD: Rich Turnwald – http://www.shipsnostalgia.com/gallery/showphoto.php/photo/219706/title/skyward/cat/all, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=40297596

CRYSTAL ENDEAVOR getauft und übergeben

Manuela Schwesig tauft CRYSTAL ENDEAVOR

Wann beginnt der Bau des Schwesterschiffs?

Am 26. Juni 2021 wurde in Stralsund die CRYSTAL ENDEAVOR an Crystal Cruises übergeben. Mit der Übergabe wurde auch die Taufe des Schiffs gefeiert. Taufpatin war Manuela Schwesig, Ministerpräsidentin von Mecklenburg-Vorpommern. Ebenfalls anwesend: Bundeswirtschaftsminister Peter Altmaier.

Die CRYSTAL ENDEAVOR (IMO 9821873) ist das erste Kreuzfahrtschiff, das seit Übernahme der MV-Werften durch den Genting-Konzern, dort fertig gestellt wurde. Sie ist ein Expeditions-Kreuzfahrtschiff der Luxus-Klasse, ausgelegt für 200 Passagiere. Das Kreuzfahrtschiff wird mit 2 Helikoptern, 18 Schlauchbooten, 14 Kajaks sowie einem Mini-U-Boot ausgerüstet, um damit den Passagieren außergewöhnliche Exkursionen anbieten zu können. An Bord gibt es darüber hinaus sechs Restaurants, ein Casino, Spa-Bereich sowie Shopping-Möglichkeiten.

Die Jungfernfahrt der CRYSTAL ENDEAVOR soll im Juli ab Reykjavik starten.

In Stralsund dagegen hofft man darauf, bald mit dem Bau eines Schwesterschiffs beginnen zu können.

CRYSTAL ENDEAVOR christened and handed over

When does the construction of the sister ship start?

On June 26, 2021, the CRYSTAL ENDEAVOR was handed over to Crystal Cruises in Stralsund.  At the same time the christening of the ship was celebrated. Godmother was Manuela Schwesig, Prime Minister of Mecklenburg-Western Pomerania. Also present: Federal Minister of Economics Peter Altmaier.

The CRYSTAL ENDEAVOR is the first cruise ship to have been completed there since the Genting Group took over MV Werften. She is a luxury class expedition cruise ship, designed for 200 passengers. The cruise ship will be equipped with 2 helicopters, 18 rubber dinghies, 14 kayaks and a mini submarine, in order to be able to offer the passengers extraordinary excursions. There are also six restaurants, a casino, a spa area and shopping opportunities on board.

The maiden voyage of the CRYSTAL ENDEAVOR is scheduled to start from Reykjavik in July.

In Stralsund, on the other hand, they hope to be able to start the sister ship’s construction soon.

Images:

Manuela Schwesig during naming ceremony + ship rendering: Crystal Cruises

Other images: cruisedeck.de

Münz-Zeremonie der MSC SEASCAPE

MSC Seascape

Das sind die Attraktionen auf dem zweiten Schiff der Seaside Evo-Klasse

Am 2. Juni 2021 fand auf der Fincantieri-Werft in Monfalcone die Münz-Zeremonie zum Baustart für die MSC SEASCAPE, dem zweiten Schiff der Seaside EVO-Klasse, statt.

Das Kreuzfahrtschiff mit Platz für bis zu 5.877 Passagieren soll im November 2022 abgeliefert werden.

Zu den Attraktionen an Bord werden gehören:

11 Restaurants, 19 Bars und Lounges, 6 Swimmingpools inklusive 1 Infinity-Pool am Heck, eine 540 Meter lange Waterfront Promenade sowie der größte MSC Yacht-Club der gesamten MSC-Flotte.

MSC SEASCAPE Coin Ceremony

These are the attractions on the second Seaside Evo class ship

On June 2, 2021, the coin ceremony for the construction start for MSC SEASCAPE, the second Seaside EVO class ship, took place at the Fincantieri shipyard in Monfalcone.

The cruise ship with space for up to 5,877 passengers is scheduled for delivery in November 2022.

The attractions on board will include:

11 restaurants, 19 bars and lounges, 6 swimming pools including 1 infinity pool at the stern, a 540 meter long waterfront promenade and the largest MSC Yacht Club in the entire MSC fleet.

Images: MSC Cruises

AIDA wird vorerst kein drittes LNG-Schiff bekommen

AIDAnova

Flotten-Veränderungen bei AIDA

Auf den Meyer-Werften in Papenburg und Turku entstehen derzeit die innovativen, LNG-betriebenen Kreuzfahrtschiffe der Helios-Klasse (auch Excel-Klasse) für die Carnival-Gruppe, genauer gesagt für AIDA, Costa, P&O sowie Carnival Cruise Line.

Das letzte bestellte Schiff dieser Klasse, das für Auslieferung 2023 geplant ist, soll nun nicht wie ursprünglich geplant an AIDA Cruises abgeliefert werden, sondern in die Flotte der Carnival Cruise Lines integriert werden. Ein Name für das Schiff steht noch nicht fest.

AIDA betreibt mit der AIDAnova (IMO 9781865) das erste Schiff dieser Klasse und wird mit der AIDAcosma (IMO 9781877) in diesem Jahr ein Schwesterschiff erhalten. Carnival Cruise Lines haben Ende 2020 bereits die MARDI GRAS (IMO 9837444) übernommen und erhalten 2022 mit der CARNIVAL CELEBRATION ihr zweites Schiff dieser Klasse.

AIDA will not get their third LNG ship

The innovative, LNG-powered Excel class cruise ships for the Carnival Group, more precisely for AIDA, Costa, P&O and Carnival Cruise Line, are currently being built on the Meyer shipyards in Papenburg and Turku.

The last ordered ship in this class, which is scheduled for delivery in 2023, is now not to be delivered to AIDA Cruises as originally planned, but rather to be integrated into the Carnival Cruise Lines fleet. A name for the ship has not yet been determined.

With the AIDAnova (IMO 9781865), AIDA is operating the first ship of this class and this year will get a sister ship with the AIDAcosma (IMO 9781877). Carnival Cruise Lines already took over the MARDI GRAS (IMO 9837444) at the end of 2020 and will receive their second Helios class ship with the CARNIVAL CELEBRATION in 2022.

AIDAcara wurde verkauft

AIDAcara - Schiffsbesichtigugen bei AIDA

Flotten-Verkleinerung bei AIDA

Laut Medien-Berichten haben AIDA Cruises ihre AIDAcara verkauft! Sie ist das älteste Schiff der AIDA-Flotte und damit auch das Kreuzfahrtschiff, mit dem das AIDA-Konzept begonnen worden war.

Wer der Käufer der AIDAcara (IMO 9112789) ist, wurde bisher nicht bekannt gegeben.

Der Verkauf geht einher mit weiteren Flotten-Veränderungen bei AIDA

AIDA selling their AIDAcara

According to media reports, AIDA Cruises have sold their AIDAcara! She is the oldest ship in the AIDA fleet and therefore also the cruise ship with which the AIDA concept was started. Who the buyer is has not yet been revealed. The sale goes hand in hand with further fleet changes at AIDA.

70 Jahre SS UNITED STATES

SS United States

Jubiläum des berühmten Liners

Am 23. Juni 1951 lief die SS UNITED STATES bei Newport News Shipbuilding vom Stapel. Mit einer Länge von 301,90 Metern und einer Vermessung von 53.329 Bruttoregistertonnen setzte der Liner seinerzeit neue Maßstäbe.

Rekorde in Größe und Geschwindigkeit

Doch nicht nur hinsichtlich ihrer Größe stellte sie zeitgenössische Schiffe in den Schatten, sondern auch durch ihre Geschwindigkeit. Als die SS UNITED STATES im Juli 1952 in Dienst gestellt wurde, errang sie auf ihrer Jungfernfahrt das Blaue Band für die schnellste Atlantik-Überquerung mit einer Durchschnittsgeschwindigkeit von 35,59 Knoten. Über Jahrzehnte wurde dieser Rekord nicht mehr gebrochen. Zwar überquerte im Juli 1998 die Cat Link V (heute Skåne Jet auf der Route Sassnitz – Ystad) den Atlantik schneller als die UNITED STATES, da die Schnellfähre jedoch nie auf dem Nordatlantik im Liniendienst eingesetzt war, wurde ihr die Auszeichnung nicht zuerkannt und die SS UNITED STATES behielt das Blaue Band bis heute.

Kein Holz an Bord

Die SS UNITED STATES war so konzipiert, dass sie innerhalb kurzer Zeit zum Truppentransporter oder Hospitalschiff hätte umgebaut werden können. Im Schiff wurde weitestgehend auf die Verwendung von hölzernen Materialien verzichtet, um die Brandgefahr zu minimieren. Damit wenigsten ein Piano mitgeführt werden durfte, waren zuvor eigens Test durchgeführt, um zu belegen, dass dieses nicht leicht entzündlich war.

Außerdienststellung

Mit der Etablierung von Flugreisen konnte die SS UNITED STATES nicht mehr rentabel betrieben werden. Sie wurde daher im November 1969 außer Dienst gestellt.

Ab den 1990er-Jahren gab es verschiedene Pläne, den Liner zu restaurieren und zu reaktivieren. Umgesetzt wurde bisher jedoch keiner dieser Pläne. Einer der letzten Käufer waren Norwegian Cruise Lines, die aber nicht einmal Maßnahmen zum Erhalt des Schiffs ergriffen haben. Seit 1996, also schon seit 25 Jahren, liegt die SS UNITED STATES in Philadelphia auf.

Neue Pläne

2011 erwarb die SS UNITED STATES Conservancy das Schiff, um es als nationales Denkmal zu erhalten. Allerdings reichten die eingesammelten Spenden kaum, um die regelmäßig anfallenden Liege-Gebühren zu bezahlen. Zwischenzeitlich zeigten die zum Genting-Konzern gehörenden Crystal Cruises Interesse am Erwerb der UNITED STATES, ließen ihre Pläne aber ebenfalls auf Grund der hohen zu erwartenden Kosten wieder fallen.

Derzeit werden Pläne verfolgt, den historischen Liner zu einem Hotel-, Museums- und Kulturschiff umzubauen und ihr in New York City ein neues Zuhause zu geben. Konkret wird die Pier 57 in Manhattan ins Auge gefasst.

Es bleibt also weiterhin spannend, ob The Big U gerettet werden kann.

Alle Bilder: Copyright cruisedeck.de

70th anniversary of launching SS UNITED STATES

On June 23, 1951, the SS UNITED STATES was launched at Newport News Shipbuilding. With a length of 301.90 meters and a measurement of 53,329 gross tons, the liner set new standards at the time.

Records in size and speed

But not only in terms of size, it dwarfed contemporary ships, but also in terms of speed. When the SS UNITED STATES was put into service in July 1952, on her maiden voyage she won the Blue Ribbon for the fastest Atlantic crossing with an average speed of 35.59 knots. This record has not been broken for decades. Although the Cat Link V (today Skåne Jet on the Sassnitz – Ystad route) crossed the Atlantic faster than the UNITED STATES in July 1998, since the high-speed ferry was never used in liner service on the North Atlantic, she was not awarded and the SS UNITED STATES kept the Blue Ribbon to this day.

No wood on board

The SS UNITED STATES was designed in such a way that it could have been converted into a troop transporter or hospital ship within a short time. The use of wooden materials was largely avoided in the ship in order to minimize the risk of fire. So that at least one piano was allowed to be carried, special tests were carried out beforehand to prove that it was not easily flammable.

Decommissioning

With the establishment of air travel, the SS UNITED STATES could no longer be operated profitably. She was therefore decommissioned in November 1969.

From the 1990s onwards, there were various plans to restore and reactivate the liner. However, none of these plans has yet been materialized. One of the last buyers was Norwegian Cruise Lines, but they did not even take any action to preserve the ship. The SS UNITED STATES was laid up in Philadelphia since 1996, for already 25 years.

New plans

In 2011 the SS UNITED STATES Conservancy acquired the ship in order to preserve her as a national monument. However, the collected donations were barely enough to pay the regularly incurred harbour fees. In the meantime, Crystal Cruises, part of the Genting Group, showed interest in acquiring the UNITED STATES, but also dropped their plans due to the high expected costs.

Plans are currently underway to convert the historic liner into a hotel, museum and culture ship and to give her a new home in New York City. Specifically, Pier 57 in Manhattan is being considered.

So it remains to be seen whether The Big U can be saved.

Images: Copyright cruisedeck.de

30 Jahre HANSEATIC

HANSEATIC

Jubiläum für das beliebte Expeditions-Kreuzfahrtschiff

Im Juni 1991 wurde die SOCIETY EXPLORER bei Finnyards in Rauma fertiggestellt und an Society Adventurer Shipping Co. abgeliefert. Jedoch kam das Expeditions-Kreuzfahrtschiff unter seinem ursprünglichen Namen nie in Fahrt. Erst 1993 erfolgte die Taufe auf den Namen HANSEATIC. Taufpatin war Tagesschau-Sprecherin Dagmar Berghoff. Eigner des Schiffs war der Hamburger Unternehmer und Mäzen Günter Powalla.

Seit 1996 betrieb Hapag-Lloyd den Liner, bis er im Oktober 2018 von One Ocean Expeditions übernommen wurde. Damit begannen wechselvolle Zeiten für das in RCGS RESOLUTE umbenannte Kreuzfahrtschiff. Nach der Insolvenz von One Ocean Expeditions wurde die RCGS RESOLUTE im Oktober 2019 in Buenos Aires an die Kette gelegt und im März 2020 wieder freigegeben. Danach kam es in der Karibik zu einem Zwischenfall mit einem venezolanischen Patrouillenboot, bei dem letzteres nach Kollision sank. Im Juni 2020 wurde das Schiff in Curaçao in versteigert. Seit Ende Oktober 2020 liegt die RCGS RESOLUTE in der Nähe von Piräus auf.

Im Mai dieses Jahres fand sich mit Heritage Expeditions ein neuer Betreiber. Die auf Neuseeland ansässige Gesellschaft plant, das Schiff unter dem neuen Namen HERITAGE ADVENTURER ab 2022 wieder in Fahrt zu bringen.

30 years HANSEATIC – Popular expedition cruise ship’s anniversary

In June 1991 the SOCIETY EXPLORER was completed at Finnyards in Rauma and delivered to Society Adventurer Shipping Co. However, the expedition cruise ship was never sailing under her original name. She was not christened HANSEATIC until 1993. Godmother was the German TV spokeswoman Dagmar Berghoff. The ship was owned by the Hamburg entrepreneur and patron Günter Powalla.

Hapag-Lloyd has been operating the liner since 1996 until it was taken over by One Ocean Expeditions in October 2018. This marked the beginning of eventful times for the cruise ship renamed RCGS RESOLUTE. After the bankruptcy of One Ocean Expeditions, the RCGS RESOLUTE was arrested in Buenos Aires in October 2019 and released again in March 2020. Then there was an incident in the Caribbean with a Venezuelan patrol boat, in which the latter sank after a collision. In June 2020 the ship was auctioned in Curaçao. The RCGS RESOLUTE has been laid up near Piraeus since the end of October 2020.

In May of this year, a new operator was found with Heritage Expeditions. The New Zealand-based company is planning to start cruising with the ship under the new name HERITAGE ADVENTURER as from 2022.

Baubeginn für EXPLORA I

Explora I

Erstes Kreuzfahrtschiff für MSC-Luxus-Marke Explora Journey

Am 10. Juni 2021 fand auf der Fincantieri-Werft im italienischen Monfalcone der erste Stahlschnitt für die EXPLORA I statt. Das war der offizielle Baubeginn für das erste von vier Luxus-Kreuzfahrtschiffen, die MSC für ihre Luxus-Marke Explora Journeys bauen lassen.

Die vier Schiffe werden jeweils 248 Meter lang sowie mit ca. 63.900 gross tons vermessen sein. Sie sollen 14 Decks und 9 Restaurants bekommen. An Bord des neuen Cruise Liners wird es 461 Suiten geben. Auf den Decks werden drei Außenpools  sowie ein vierter unter aufschiebbarem Glasdach zur Verfügung stehen. Whirlpools und Cabanas ergänzen das Angebot rund um die Pools. Weiterhin werden die Gäste u.a. einen großzügigen Wellness- und Spa-Bereich vorfinden.

Die EXPLORA I soll 2023 erstmals in See stechen, die weitern drei Schiffe folgen in den Jahren 2024 bis 2026.

Buchungsstart für die EXPLORA I wird im Herbst 2021 sein.

Start of construction for EXPLORA I

First cruise ship for MSC luxury brand Explora Journey

On June 10, 2021, the first steel cut for the EXPLORA I took place at Fincantieri shipyard in Monfalcone, Italy. That marked the official start of construction for the first of four luxury cruise ships that MSC is having built for its luxury brand Explora Journeys.

The four ships will each be 248 meters long and measure around 63,900 gross tons. They will get 14 decks and 9 restaurants. There will be 461 suites on board the new cruise liner. Guests will find three outdoor pools on the decks and a fourth one under a sliding glass roof. Whirlpools and cabanas complete the offer around the pools. Furthermore, the guests will find, among other things, a spacious wellness and spa area.

The EXPLORA I is scheduled to set sail for the first time in 2023, and the three other ships will follow in the years 2024 to 2026.

Bookings for EXPLORA I will start in autumn 2021.

Images: MSC Cruises

NATIONAL GEOGRAPHIC RESOLUTION ausgedockt

NATIONAL GEOGRAPHIC RESOLUTION ausgedockt

Innovatives X-Bow-Kreuzfahrtschiff auf dem Endspurt zur Fertigstellung

Am 8. Juni 2021 wurde auf der norwegischen Ulstein-Werft die NATIONAL GEOGRAPHIC RESOLUTION (IMO 9880685) ausgedockt. Der neue Cruise Liner fällt schon äußerlich durch seinen innovativen und treibstoff-sparenden X-Bow auf. Das Expeditions-Kreuzfahrtschiff, das für Lindblad Expeditons gebaut wird, ist für 126 Passagiere in 69 Außenkabinen ausgelegt. Fast alle Kabinen sind mit Balkons ausgestattet. Mit Eisklasse PC5 ist das Schiff bestens für Kreuzfahrten in die Polar-Regionen geeignet.

Die NATIONAL GEOGRAPHIC RESOLUTION soll im 4. Quartal 2021 an Lindblad Expeditions abgeliefert werden. Sie ist ein Schwesterschiff der 2020 fertig gestellten NATIONAL GEOGRAPHIC ENDURANCE (IMO 9842554), die seither wegen der Corona-Pandemie im norwegischen Ulsteinvik bzw. in Skagen und in Odense aufgelegt wurde.

NATIONAL GEOGRAPHIC RESOLUTION docked out

Innovative X-Bow cruise ship nearing completion

On June 8, 2021, the NATIONAL GEOGRAPHIC RESOLUTION (IMO 9880685) was docked out at the Norwegian Ulstein shipyard. The new Cruise Liner’s most outstanding feature is the innovative and fuel-saving X-Bow. The expedition cruise ship, which is under construction for Lindblad Expeditons, is designed for 126 passengers in 69 outside cabins. Almost all cabins are equipped with balconies. With polar class PC5, the ship is ideally suited for cruises into the polar regions.

The NATIONAL GEOGRAPHIC RESOLUTION is scheduled to be delivered to Lindblad Expeditions in the 4th quarter of 2021. She is a sister ship of the 2020 completed NATIONAL GEOGRAPHIC ENDURANCE (IMO 9842554), which has since been laid up due to the corona pandemic in Ulsteinvik, Norway, resp. in Skagen and Odense.

Photo courtesy: Ulstein Group/Per Eide Studio

Vor 25 Jahren: Taufe des ersten AIDA-Kreuzfahrtschiffs

AIDAcara

AIDAcara’s Jubiläum

Am 7. Juni 1996 wurde das erste AIDA-Kreuzfahrtschiff in Rostock-Warnemünde getauft. Der Name des Schiffs war seinerzeit einfach AIDA. Damit wurde an die Tradition der Deutschen Seereederei angeknüpft, ihre Kreuzfahrtschiffe mit „A“ am Anfang und am Ende zu benennen (ARKONA, ASTRA II). AIDA Cruises gab es zu der Zeit noch gar nicht.

Bei der im finnischen Turku gebauten AIDA wurde mit der Tradition des Hull Artwork mit Kussmund und Augen begonnen, welche bis heute bei allen AIDA-Schiffen beibehalten wurde.

Am 11. Juni 1996 lief die AIDA zu ihrer ersten Kreuzfahrt nach Palma de Mallorca aus.

Es dauerte ein paar Jahre, eh das Konzept des Club-Schiffs auch wirtschaftlich ein Erfolg wurde. Aus dem Namen des Schiffs wurde der Name der Gesellschaft: AIDA Cruises. Die AIDA wurde in AIDAcara umbenannt und bekam mit AIDAaura und AIDAvita zwei etwas größere Schwestern.

Unter dem Dach der Carnival Corporation wurden AIDA Cruises auf dem Kreuzfahrtmarkt etabliert und sind seitdem einer der wichtigsten Player auf dem deutschen Reise-Markt.

25 years ago: The first AIDA cruise ship was christened

AIDAcara’s anniversary

On June 7, 1996, the first AIDA cruise ship was christened in Rostock-Warnemünde. The name of the ship at the time was simply AIDA. This name continued the tradition of Deutsche Seereederei naming their cruise ships with an „A“ at the beginning and at the end (ARKONA, ASTRA II). AIDA Cruises didn’t even exist at that time.

The AIDA, which was built in Turku, Finland, was the first cruise ship with a hull artwork of a  kissable mouth and eyes, which has been retained on all AIDA ships to this day.

On June 11, 1996, the AIDA left for her first cruise to Palma de Mallorca.

It took a few years before the club ship concept also became an economic success. The name of the company was derived from the name of the ship: AIDA Cruises. The AIDA was renamed AIDAcara and got two bigger sisters with AIDAaura and AIDAvita.

AIDA Cruises was established on the cruise market under the umbrella of the Carnival Corporation and has since become one of the most important players on the German travel market.

TV-Tipp: Luxus auf dem Meer

Hanseatic

Die Geschichte der Kreuzfahrt

Was viele nicht wissen: Die Kreuzfahrt ist eine deutsche Erfindung. Die zweiteilige Dokumentation zeigt die Geschichte der Kreuzfahrt von den Anfängen mit der AUGUSTA VICTORIA der HAPAG bis in die heutige Zeit. Mit schönen historischen Aufnahmen von Kreuzfahrtschiffen vergangener Zeiten sowie von Kreuzfahrten der Gegenwart werden die Höhen und Tiefen der Kreuzfahrt-Historie beleuchtet und erklärt. Dazu kommt ein Experte der Branche zu Wort: Arnold Kludas.

Unser Tipp: Sehenswert!

Termin: NDR Fernsehen: 26. Juni 2021, 12:00

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